De maandag begon in afwachting van versterking met vier mensen plus Wim. Na de lunch werd de groep versterkt door Gelmar en Lea die na het weekend terugkwamen van hun ouders en konden we Chris en Matthea verwelkomen waardoor we nu met zijn achten de komende week ingaan. Deze week zal in het teken staan van het afronden van de laatste gangen en het vervangen van zo veel mogelijk spanten.
’s Ochtends begonnen Pia en Harry aan boord met het afteken van translatielijnen op spant 4. Deze lijnen en maten worden op het ruwgezaagde spant gezet om uiteindelijk het precieze profiel van de binnenkant van de boot in het spant te schaven. Toen deze lijntjes getrokken waren kon het spant dankzij de ontbrekende gangen door de open zijkant van de boot naar buiten worden getild. Daar werd hij op bokjes gezet om door Pia verder in vorm te worden geschaafd. Jelle was op het naburige stel bokjes reeds bezig met het schaven van spant vijf.
Tegen de lunch begonnen de voorbereidingen op de grootste klus van de dag, het installeren van gang vier. Wim had het branden vlak voor de lunch afgerond waarop deze tijdens de lunch mooi kon rusten. De lunch werd vandaag gebruikt in de schaduw van de boot in plaats van in de volle zon aan de waterkant.
Na de lunch kon dan daadwerkelijk de gang er in. Dit had enige improvisatie nodig van Wim voordat deze hoorbaar inklikte. Uiteindelijk konden Jelle, Gelmar, Chris en Harry de bevestiging op zich nemen. Toen deze vast zat kon Wim gaan nadenken over gang vijf. Doordat gang drie iets naar achteren verlengd was moest er goed worden nagedacht over de nieuwe vorm van de gangen vier en vijf.
De rest van de middag werd aan allerlei zaken besteed. Jelle en Pia gingen verder met schaven van de spanten vier en vijf. Lea klom aan boord om daar de motor te verven die inmiddels weer stralend blauw is. Gelmar en Lea gaven in de loods KT een laag lak en Chris richtte zich op het fabriceren van doppen die in week vier in de boot zullen worden getikt.
Jullie doen goed jullie best! Ik mis alleen de foto’s :-))