Uitslag

Gisteren met de drukte en overheersende slaperigheid er even niet aan gedacht om nog een berichtje te tikken. Daarom nu maar 😉

We zijn gisteren behoorlijk vroeg om half 11 gefinisht. We hebben er nog aan gerekend of het mogelijk was om toch nog de NIOZ-haven te halen.. maar dit werd hem helaas niet. Met de voorspelde wind (richting: variabel, kracht: 1-3) was het te onzeker of we het zouden halen. Met de toen huidige wind (O 2) was het niet haalbaar (volgens planning zouden we dan om 19 uur 2 mijl verwijderd van Den Oever zitten), met een noordelijke wind zou het wellicht net haalbaar (uurtje speling) zijn als we tegenstrooms de Texelstroom over zouden komen, wat ook al best een uitdaging is. Dan maar vroeg finishen en wachten op de rest..

Daarop wachtende Trui weer netjes gemaakt, alle spullen weer opgeruimd en vooral de koffie overal vandaan gepoetst (met dank aan  Jelle & Diede is er 3 keer een filter met (droge) koffie omgevallen tijdens de race). Zo af en toe de langzaam binnendruppelende boten naar binnen gejuicht: eerst de EB58, daarna de HL93, niet veel later de AM1. Allen redelijk vroeg gefinisht. Wachten was op de Robbe.. waar zouden ze uithangen en wat hebben ze gedaan? We hadden allen geen idee. De EB58 had hen nog gezien toen zij de punten bij Ameland haalden, en de HL93 had ze waarschijnlijk vanmorgen nog gehoord bij het in-/uitmelden van een blokgebied bij Terschelling.

Uiteindelijk kwamen ze dan toch nog tevoorschijn en finishten ze half 7. Ondertussen hadden we zelf ook al gegeten en ons logboek helemaal afgemaakt. Uiteindelijk hebben we dus na een verkeerde start richting Zachtebed het Amsteldiep gedaan (1pt), ’s nachts geankerd wachten op stroom mee en droogvallen op Noorderhaaks (3pt) zaterdagmiddag, door naar de Binnen Bresem en zaterdagavond de Vriendschapston bij de Cocksdorp (3pt), daarna na een korte stroom-stop via de Binnen Bresem weer terug naar het Zachtebed, die deze keer wel lukte (2pt), verder naar Harlingen (2pt) en zondagnacht terug naar Den Oever via Breezanddijk (1pt) ). 12 punten totaal.

IMG_20140428_150613 IMG_20140428_150606

Kwart over 8 was de prijsuitreiking in de Hooizolder. Laatste is geworden de AM1: gediskwalificeerd vanwege volgens de journaalcommissie onterecht motorgebruik. De HL93 is 4e geworden. Zij haalden de haven van Harlingen en het Amsteldiep (totaal 3 punten), maar moesten helaas de motor gebruiken in de haven van Harlingen waarvoor ze een puntenstraf hebben gekregen van 3 punten, waarmee ze op 0 punten eindigden. Verder hebben ze vooral hun tijd besteed aan het vastliggen op veel te hoge bergjes. Wij zijn zelf 3e geworden met 12 punten. De Robbe is 2e met 13 punten (Amsteldiep (1), NIOZ (1), Harlingen (2), Ameland (6), Terschelling (1), Vlieland (2)), net zoveel punten als de EB58 heeft gehaald (maar zij waren sneller).

Wat een klein verschil! Bijzonder dat wij met een heel andere strategie dan de EB58 & de Robbe (namelijk alle punten in het westen ipv naar Ameland) toch bijna net zoveel punten hadden gehaald. Het spookt door ons hoofd: hadden we toch nog maar die NIOZ  haven voor 1 puntje meegepakt… Als we niet onze misser naar het Zachtebed hadden gemaakt aan het begin hadden we de haven nog kunnen redden na het Amsteldiep voor we voor anker gingen voor de stroom tegen. Net een uurtje eerder anker op richting Noorderhaaks en we hadden het gered. Toch wel op de weg van Noorderhaaks naar de Cocksdorp de NIOZ haven meepakken omdat de wind net was aangetrokken en dit achteraf gezien ook zo bleef…….

In ieder geval: het was weer een mooi jaar die vooral in teken stond van weinig wind en veel plannen op stroom mee omdat tegenstrooms vaak niet te doen was. Organisatie: bedankt!

Volgend jaar zal de zachtebedrace plaatsvinden van vrijdag 24 april t/m maandag 27 april. Zullen er nog meer ‘idioten’ (woorden van Bertien) mee gaan doen aan deze mooie 72uurs race? We zullen het zien!

Breezanddijk

Voor anker dus, de bemanning komt weer binnen en moppert wat over weinig wind en veel tonnen. Wouter, gestoord in zijn nachtrust, kruipt uit zijn slaapzak om eens buiten te kijken en ziet prompt de hl93 langs varen. Dat is natuurlijk olie op het vuur en er is opeens toch genoeg wind om door te varen. Er worden nog wat handen uit bed getrommeld en we gaan weer anker op.  een paar uur later zijn we bij breezanddijk. alle hens aan dek halfwinder eraf, fok erop, stroom tegen, duurt lang, halfwinder er toch weer op, haven in en een keurige aanleg op t steigertje. Vlaggetje geknoopt. 
De afvaart verloopt ook soepel, maar eenmaal buiten in de stroom zakt de voortgang ras in. Tijd zat om de vervolgstrategie te bepalen, te zwaaien naar de EB58 en een Blogstukje te schrijven.

Dobber dobber

Met de stroom mee en een beetje wind op weg naar Breezanddijk gegaan. Wind is alleen nu net echt uitgegaan en roeiend redden we het niet om stroom mee de tonnen te ontwijken. Dan maar voor anker en wachten op meer wind. We liggen nu net voorbij Zurich.

Weer 2 punten erbij!

Dobberend naar Harlingen met toch nog wat wind, gelukkig wel de stroom mee. Rond 18 uur even omgedraaid om tegenstrooms de stroom dood te varen op enkel grootzeil, wachtend op de veerboten naar Terschelling en Vlieland die erin en eruit voeren tot de laatste boot 19.50 uur. Ondertussen ook direct maar even eten.

De haven van Harlingen ruimewinds ingezeild, daarna verder de haven in voorbij de lijn om punten te scoren en opgeloefd tot aan de wind. Daarna weer langzaam terug kruisend de haven uit. Met niet veel wind toch nog netjes gehaald om weer terug te komen!

image

Ook nog even ons boordlicht gefixt waarvan het glas stuk was.. Ergens gesneuveld door een klap van het anker of de kluiver?.. Gelukkig kunnen repareren met een stuk plastic en groene en rode stiften!

image

Nu door naar Breezanddijk!

Zachtebed, nu naar Harlingen

Vannacht richting  binnen bresem en daarna verder naar het zachtebed parcours. Daar ging de wind volledig uit en kwamen we nauwelijks meer vooruit.  Gelukkig ging deze weer wat aan na een tijdje en konden we met veel vliegerwerk van de halfwinder toch nog zinvol verder gaan (je moet immers wel finishen binnen 6 uur). Later kon de halfwinder nog vervangen worden door fok en kluiver en finishten om 14.35 uur, 5 uur 15 minuten na de start van het parcours. Nu met de stroming mee en nog steeds weinig wind (dus maar weer de halfwinder) op weg naar Harlingen waar we vanavond volgens planning aankomen.

Cocksdorp! (Vertraagd van gisteravond)

Mooi over de Binnen Bresem op weg naar de Cocksdorp. Toch maar niet het haventje gedaan, te riskant op vastlopen. Wel de Vriendschap dus weer 3 punten erbij!
Nu voor anker, morgen met de stroom mee weer verder punten halen!

image

image

Spoedreparatie

Bij het droogvallen erachter gekomen dat een stuk blik van de kimnaad los zat. Dijken om Trui heen bouwen en Jelle ging aan de slag. Gaatjes om nieuwe spijkers door te slaan waren onvindbaar op het stuk blik, dus dan maar het blik eraf knippen. Het restant blik is weer vastgespijkerd en zoveel mogelijk getixt. Hopelijk niet (ernstig) lek!

image

image

image

Over 1,5 uur komen we los van Noorderhaaks, nu nog afwachten wat de wind doet.. De voorspelling was oost tot noord oost, inmiddels waait het hier zuidwest.. Dat laatste bevalt ons overigens ruim beter om hier weer weg te komen.

Precies gehaald!

Gisteravond het Zachtebed achter ons gelaten en via het Amsteldiep de eerste punten gescoord. In het Amsteldiep  een uur voor anker gelegen in plaats van de nodige 8 minuten, dit in verband met het overtrekkende onweer Het plan daarna was Noorderhaaks. Stroming werkte niet mee dus voor anker op de Bollen. ’s Ochtends vroeg weer verder, helaas ook nog met wat stroom tegen. 8.26, 3,5 uur voor laagwater Den Helder, zouden we vast moeten liggen. Het schoot niet op met het opkruisen dus nog maar de vraag of we het gingen halen.. Met de kluiver er nog extra bij en op een gegeven moment toch nog de stroom mee, hebben we het toch nog voor elkaar gekregen om onszelf 8.24 uur vast te varen op het puntje van Noorderhaaks! Nu 6 uur afwachten tot we weer loskomen en ondertussen plannen maken!

image

image

Gestart

We zijn gestart! Wind valt nog een beetje tegen. Inmiddels lekker gegeten, koffie en thee wordt gezet en de eerste ploeg gaat slapen. Op naar de eerste punten?…

Oeps..

Al onze boodschappen, peddels en extra lijnen meegegeven aan de concurrent….

image

Als dat maar goed gaat!

Voorbereidingen in volle gang

We zijn druk bezig om alles voor de zachtebedrace gereed te maken en alvast na te denken over de verschillende strategieën. De bemanning zal dit jaar bestaan uit Marijn, Wouter, Jelle, Hugo, Emiel, Pim, Diede, Marieke, Bart en Marinus. Marinus en Hugo gaan samen een rapportage maken voor Zeilen.nl!

We hebben gisteravond met Jelle & de SIO’s alvast van alles bedacht. Met de variabele wind en continue behoorlijk veranderende voorspellingen kunnen we niet heel veel. Voor de verschillende scenario’s van windkracht en richting hebben we alvast een eerste plan gemaakt. Vrijdag in de trein richting Den Oever zullen we eens bepalen waar we daadwerkelijk voor zullen kiezen! Vandaag de kaarten ook maar geüpdatet, zodat het daar in ieder geval niet aan zal liggen.

Vrijdagochtend gaan we ook de boodschappen inslaan die vervolgens mooi met de auto van de ’tegenstander’ (Martijn vaart dit jaar met de AM1 mee) naar Den Oever worden gebracht, samen met de peddels, extra lijnen en natuurlijk ons fietsbandje.

We hebben er zin in!

Virtual Skipper

Heb jij ook altijd eens voor schipper willen spelen? Kom dan meespelen met het meest realistische zeilspel Virtual Skipper! Neem je eigen laptop mee en kom langs op donderdag 13 maart 20:00 uur bij sociëteit de Bolk.

Zie voor meer informatie over VirtualSkipper: http://www.virtualskipper.com/

Vergeet je laptop niet!

Aankondiging VVT Jaarvergadering, Stichtingswissel en Opening Vaarseizoen

Graag deel ik jullie mede dat woensdag 26 februari om 20.00 uur de VVT jaarvergadering gehouden zal worden. Tijdens de jaarvergadering zullen de resultaten van 2013 en de begroting voor 2014 bespreken. Daarnaast zal Guus mijn taak als voorzitter van de VVT overnemen. Dit betekent natuurlijk dat ook Guus een opvolger nodig had. Koos zal dit stokje overnemen is op dit moment al enthousiast bezig met de volgende Bulletalie.

Tevens zal er in de stichting een wissel zijn. Marieke heeft de laatste tijd al de taken als voorzitter van Emiel overgenomen, en zal vanavond officieel met hem wisselen. Aansluitend zal de Stichting het vaarseizoen openen.

Hiernaast wil ik graag nog even jullie aandacht voor de plannen deze zomer! Deze zomer willen we namelijk met Trui weer naar Denemarken gaan varen, maar dat kunnen we niet zonder jullie hulp. En met jullie bedoelen we alle botteraars, jong en oud. Om Trui namelijk in Denemarken te krijgen is het belangrijk dat ze de tocht al in de eerste zomerweek ingezet gaat worden, echter gedurende de eerste twee zomerweken (21 – 28 juni en 28 juni – 5 juli) hebben de meeste studerende botteraars nog tentamens. Weet je daarom nog een groep doorgewinterde botteraars die graag Trui willen helpen naar Denemarken te komen (en vooral lekker een zomerweekje willen varen), meld dit dan bij Diede via het adres secretaris@bu130.nl.

Groeten,
Roy de Bokx
Voorzitter VVT

Klussen, klussen en nog meer klussen

Opwarmen in de kou doe je natuurlijk het beste met een gasbrander. Wel vooraf het gasblikje in een pannetje heet water opwarmen, anders werkt het alsnog niet!

Zo druk met klussen dat je vergeet zo af en toe eens een stukje te schrijven om onze trouwe lezers te voorzien van updates… Tijd om het eens goed te maken!

Het vorige stukje over het onderhoud ging over het allereerste klusweekend dit seizoen. Inmiddels zijn er al weer vele weekenden voorbij en is de soosklusweek ook geweest!

Bakboord weer mooi kaalkrabben

Aan boord van Trui is inmiddels de hele boot weer kaal gekrabd. Alle onderdelen zijn weer ontdaan van de laag harpuis en zijn inmiddels weer meerdere malen in de lijnolie gezet. Ook zijn we bezig geweest met het vervangen van het achterdekje, dat nogal rot was. Beter nu maar alvast vervangen, dat scheelt weer als we over een paar jaar weer een grotere restauratie moeten doen om de volledige boordrand te vervangen en het zeilwerk met de mastkoker weer van nieuw hout zullen moeten voorzien. Het achterdekje is er eerst helemaal uitgehaald. Vervolgens zijn alle nieuwe plankjes gezaagd uit twee dosse delen welke we nog hadden liggen van het onderhoud in Elburg afgelopen zomer. Inmiddels zijn alle plankjes op maat gezaagd en is de ondergrond weer netjes gekrabt en in de carbo gezet. Nu alleen nog weer vastzetten en breeuwen!

Tijdens de soosklusweek is er in de lekker warme Bolk gewerkt. De zeilen zijn weer gerepareerd en getaand en dit jaar is ons grootzeil ook extra hip gemaakt: ons visserijnummer staat vanaf nu in het zeil! Vanaf nu kan je ons vanaf ver herkennen dus.

Grootzeil controleren op gaatjes en losgeraakte lijken of ogen

Grootzeil controleren op gebreken

Visserijnummer!

Visserijnummer!

Tijdens de soosklusweek zijn natuurlijk ook de ankers onder handen genomen. Ook zijn alle ‘losse’ onderdelen van Trui weer vertroeteld: de houten delen weer gekrabt, gelijnoliet en geharpuist, de witte kastjes en bakskisten weer in de lak, de vlonders weer in de carbo en mono-eurethane.

De grote dreg heeft dit jaar weer een laag truckbedliner gehad. De rest weer in de gekookte lijnonlie

De grote dreg heeft dit jaar weer een laag truckbedliner gehad. De rest weer in de gekookte lijnonlie

Ook de gaffel ligt in Delft

Ook de gaffel ligt in Delft

Daarnaast zijn we ook nog bezig met het maken van een nieuwe kuilstok. De boom ligt inmiddels in Rotterdam en afgelopen weekend zijn er 2 zijden vlak geschaafd. Hierna nog 2 en dan is er een vierkante balk. Daarna zal hij 8-kantig worden geschaafd, vervolgens 16-kantig, 32-kantig en daarna de laatste schaafbeurt om hem zo goed als rond te krijgen.

Kortom, er is weer hard geklust de afgelopen tijd! En er zal de komende weken ook nog genoeg geklust worden. We gaan namelijk vrijdag de helling op (als het goed gaat.. het is nog een beetje onzeker of degene die nu op de helling ligt wel op tijd klaar zal zijn). Dit keer een weekend langer dan normaal, zodat we extra de tijd hebben voor het maken van een nieuwe kopband. Hier zullen we vooral het eerste weekend mee bezig zijn. De rest van de tijd zal het gehele onderwaterschip weer onder handen worden genomen. Het breeuwwerk zal ook weer her en der wat bijgewerkt worden. Genoeg werk aan de winkel dus! Ook tijd & zin om Trui te zien en mee te helpen klussen? We verzamelen elke dag van zaterdag 1 t/m zondag 9 februari rond 8 uur in Delft, om daarna gezamenlijk naar de helling te gaan. Tot dan!

Koekjes en Glühwein

Afgelopen donderdag was in de Bolk de nieuwjaarsborrel van de VVT. Met behulp van glühwein en vergebakken koekjes werd het al gauw een gezellige bedoeling en kon het nieuwe Botterjaar op passende wijze worden gevierd.

20140123_210501



© 2025 Stichting tot behoud van de BU 130 - Trui