Dag 2: de boot is nu echt lek!

Dag 2 van het grootonderhoud zit er weer op en er is weer een goede voortgang geboekt. De kimgang, het buitenste vlakdeel en het stuwdruklager zijn succesvol verwijderd, hetzij soms in een beetje discutabele staat.

We waren rond half 9 weer op de helling voor een dag noeste arbeid, daar was Wim reeds Trui al aan het inspecteren. We gingen aan de slag om de laatste doppen van de kimgang en het vlakdeel te verwijderen en gingen spoedig over tot het verwijderen van de houtdraadbouten en nagels zelf. Waar wij de nagels voldoende vrij hadden gemaakt om deze er met een nijptang uit te kunnen trekken, werd dit door Wim afgekeurd en kregen wij een speciaal gemodificeerd breekijzer overhandigd. Toen we alle bouten en nagels uit de kimgang dachten te hebben verwijderd gingen we met hamers en breekijzers aan de slag om de gang eruit te tikken. Er bleken nog enkele stukken ijzer in de gang te steken en na deze geëlimineerd te hebben kwam de gang er netjes uit. Na het verwijderen van de gang bleken twee kopbanden en een zitter rot te zijn en deze zullen vervangen worden. Hierna zijn we overgegaan tot het schoonkrabben van de contactvlakken van de inhouten en het losbouten van het vlakdeel. Dit laatste koste wat meer moeite daar er een aantal moeilijk traceerbare boutjes in zaten en de draadeinden die de zwaardbolder op zijn plaats houden ook een obstakel vormden. Na alles verwijderd te hebben en het vlakdeel in tweeën gezaagd te hebben was de weg vrij gemaakt voor het nieuwe hout. Op het eind van de dag hebben we nog even het nieuwe hout bekeken, zodat we weten wat voor vlees we in de kuip hebben.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ondertussen hadden Emiel en Diede zich met de haakse slijper op het stuwdruklager gestort. Na enkele uren noeste arbeid kwam het apparaat er eindelijk uit (hetzij in diverse stukken). Toen kwam ook een oorzaak voor het vastzitten naar voren: twee extra inbusboutjes die Wim er eens had geplaatst om het lager extra op de schroefas te zekeren.

Morgen maar eens mallen gaan maken en daarnaast proberen een nieuw stukdruklager te regelen.

Dag 1: alles loshalen

De eerste echte klusdag zit er weer op. En na een lange dag hard werken zitten we op de camping onder het genot van een biertje of andere verfrissing het avondeten te bereiden.

We waren vanochtend tussen half 8 en half 9 (afhankelijk van de persoon) opgestaan en rond 9 uur aangekomen op de helling. Daar waren Diede en aantal mannen van de helling, Trui al klaar aan het maken voor het hellingen. Diede had de nacht op Trui doorgebracht, omdat er weer een lek was ontdekt en we niet wilden dat Trui voor de helling zou zinken.

Na wat gemanouvreer en een aantal pogingen lagen we mooi boven de hellingkarren en werden het water uitgetrokken. De kaarplaten werden verwijderd en de kimnaad werd voorzien van een gat om de voorhoos te legen. Onder het genot van een kopje koffie keken we vervolgens toe hoe het personeel van de helling de boot voor ons schoonspoot. De taken werden verdeeld en we gingen aan de slag.

SONY DSC

Kees en Pim gingen aan de slag om de schippers- en matenkooi te verwijderen, na aantal uren en een hoop gesteun en gezucht kwamen deze er in een aantal delen uit.

 

SONY DSC

Diede en Emiel hebben de dag gespendeerd aan het verwijderen van de stuwdruklager, zodat deze gereviseerd kan worden. Er waren tal van pogingen en technieken ondernomen om het ***ding eruit te krijgen en uiteindelijk is het nog niet gebeurd. Maandag maar eens met Wim overleggen hoe we de lager eruit krijgen.

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

 

 

 

Marieke en Eduard hebben de dag gespendeerd aan het verwijderd van doppen zodat de houtdraadbouten makkelijk verwijderd kunnen worden. Na de lunch kregen ze ondersteuning van Pim en Kees die inmiddels klaar waten met de kooien. Aan het eind van de dag kregen we van een bezoeker nog een tip met een gatenzaag en een mal die je erop spijkert om de doppen er makkelijker uit te krijgen, deze zullen we maandag maar eens toepassen voor de laatste doppen.

SONY DSC

 

 

 

 

 

 

 

 

Na een beetje opgeruimd te hebben is het nu eindelijk weekend.

Dag 0: heen en weer

De voorbereiding begon in de koudste periode van het jaar, november en wanneer gaan we ons onderhoud doen? In de warmste week sinds lange tijd… We bereiden ons voor op veel ijsjes eten en zo veel mogelijk schaduw om de zonnesteek te vermijden.

Gisteren hadden we ons busje in Delft volgeladen en vanochtend reed Eduard om 8 uur al rond om Kees, Diede en Emiel op te halen. Zo waren we om tien uur al in Elburg en konden we daar op de helling onze hele inventaris kwijt. Toen kwam het moeilijke werk: de inhouten ophalen bij de houthandel in Laren…

Erheen was niet zo moeilijk en gelukkig waren er twee vorkheftrucks waarmee de 3 inhouten binnen no-time in ons busje waren geschoven. De wielen begonnen ook meteen lekker door te zakken. Maar dat was nog niet alles. Ook de stukken resthout moesten mee. Met 3 man waren die redelijk te tillen en konden die de gaten in het busje opvullen (in de foto hieronder zijn er al stukken resthout uit de bus). Gelukkig geen politie tegen gekomen tussen Laren en Elburg. De vier stukken eiken plus de rest woog namelijk misschien wel ietsje meer dan de 905 kilo laadvermogen die was aangegeven.

Terug in Elburg eerst maar eens wat gedronken om een vochttekort te voorkomen en ondertussen gefilosofeerd over hoe deze stukken hout het beste uit de bus zouden kunnen (zonder de bus al te veel te slopen). Het meeste lukte uiteindelijk, met vereende krachten. Maar de onderste twee waren toch wat teveel gevraagd voor 3 man. Gelukkig kwam Trui al snel aanvaren en kon de bemanning lekker meehelpen sjouwen.

Nu ligt al het hout op de helling, staat de tent op de camping en gaan we zo maar eens proeven wat er aan sterk van Trui is gekomen.

Morgen de helling op!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ishetgrootonderhoudalklaar.nl

Een studentenvereniging is natuurlijk altijd wel in voor een grap. Toen we vanmiddag bij de Bolk zaten en websites bekeken als ‘is het al weekend’, ‘is het al biertijd’ en ‘is het al vakantie’ ging het al snel over ons aanstaande klusproject. Een domeinnaam is snel gekocht en ook een webpagina klussen is niet zo moeilijk dus nu bestaat er nu ook ‘is het grootonderhoud al klaar’. Wil je weten of je nog mee kunt helpen in Elburg? Kijk dan op www.ishetgrootonderhoudalklaar.nl !

Morgen wordt het tijd om alle spullen bij elkaar te zoeken en in het busje te laden, vrijdag op naar Elburg. We houden je op de hoogte!

Hout voor TRUI

Voor het groot onderhoud is één materiaal essentieel: Hout, een enorme hoeveelheid eikenhout, en dat is niet van de één op de andere dag geregeld.
Bovendien is niet elk stuk hout geschikt om een gang of vlakdeel van te maken. Zo moet elk deel uit één stuk hout komen, het deel uit de boom moet breed genoeg zijn: ruim 46 cm voor een vlakdeel en iets kleiner voor de gangen, er moeten niet te veel noesten in zitten en het deel mag niet uit de kern van de boom komen. In de kern zit namelijk de zogenaamde hartlijn en dit is een zwakke plek in een eventuele plank die uit dit midden komt. Je komt dan automatisch uit bij de dosse delen. Om zulke grote delen uit een boom te halen is er dus een eikenboom nodig van ca 60 cm in doorsnee, wat betekent dat deze boom zo’n 100 jaar moet groeien om zo’n dikte te bereiken. Dit soort hout haal je vanzelfsprekend niet even bij de Gamma of een andere detailhandel, maar hiervoor ga je naar een houthandel/zagerij die hele bomen inkoopt, ze in plakjes zaagt en ze vervolgens in plakjes weer doorverkoopt.

eik
Voor de gangen is een hele boom nodig. Deze was al eerder uitgezocht. Voor het vlakdeel zijn Johan en ik op donderdag 20 juni naar de Houtcompagnie in Harlingen gegaan. Ook hiervoor was al eerder een geschikte boom uitgezocht en nu gingen wij het goede “plakje” uitzoeken. Hier werden wij geholpen door dhr Faber die ons allereerst naar de uitgekozen boom leidde. Dit bleek nog een hele opgave, aangezien alle bomen in plakjes op elkaar lijken en ze alleen kunnen worden onderscheiden met een nummer. Uiteindelijk zijn we toch bij de juiste boom terecht gekomen en deze bleek onderop de stapel te liggen. De consequentie was dat een werknemer met een heftruck even wat bomen opzij moest zetten voordat we de boom goed konden bekijken.

20130620_143839
Van deze boom waren eigenlijk maar 2 plakken geschikt qua grootte. Beide opties werden grondig bekeken, met name beoordeeld op doorlopende noesten, al ingerotte pitten (hier zat toen de boom nog boom was een tak en deze plek kan hard zijn, maar deze kan ook al begonnen zijn met rotten) en op scheuren.
Zoals dat gaat met een natuurproduct, zul je nooit/zelden de perfecte plak vinden, dus beide plakken hadden zo hun voors en tegens. Het was dan ook noodzakelijk om een telefoontje naar de expert Wim Mendelts te plegen voor wat advies. Samen met het advies van de houthandelaar, ons eigen gevoel resulteerde dit consult in de keuze voor een plak. Deze plak werd eruit gehaald, gemarkeerd en aldus apart gelegd en de heftruckchauffeur kon weer beginnen met het opstapelen van in plakjes gezaagde bomen. Vervolgens werden in het kantoor de nodige afspraken gemaakt en niet onbelangrijk de prijs. Dit onderdeel met succes afgerond hebbende konden we met een voldaan gevoel en vlak voor de regen huiswaarts keren.
Missie geslaagd!!

Chris Booij
Lid Groot onderhoudscommissie BU130 Trui

Klussers gezocht!

Heb je nog wat vakantiedagen over deze zomer en wil je je handen uit de mouwen steken? Dan kunnen we je hulp goed gebruiken!

Op twee momenten hebben we nog mensen nodig:

Zaterdag 20 juli in Delft om mee te helpen met het uitruimen van een busje. Alle spullen die van Trui komen (matjes, kooien, vlonders en dergelijke) moeten uitgeladen worden en naar zolder of de opslag.

De derde week dat we op de helling liggen (3 t/m 10 augustus) zijn we met vier man en kunnen we wel wat extra hulp gebruiken. Het is nog niet zeker of we de hele periode nog op de helling liggen, maar anders gaan we lekker varen of extra onderhoud doen in de haven. Lunch en overnachting inbegrepen!

Aanmelden of meer informatie? Mail naar voorzitter@bu130.nl.

Grootonderhoudborrel was gezellig!

Je zult wel denken, wat ziet Trui er op die foto hierboven anders uit. Dit is een foto waar Delft op de kant ligt in 1982, naast de Schie. Bezig met de bakboordgangen te vervangen, de iroko gangen die we dit jaar vervangen zijn dan 4 jaar oud. Leuk detail: het Trui-bordje op de boeg ziet er net zo uit als nu!

Onderhoud doen met een studentenvereniging betekent niet alleen maar werken met een klein clubje, maar ook iedereen erbij betrekken. Daarom was er afgelopen dinsdag een presentatie in de Bolk over onze plannen deze zomer. Het was niet heel druk, maar wel erg gezellig en een gedeelte van de omzet ging naar ons project!

Het stuk eiken waar we een oplanger van willen maken lag nog op zolder en moest natuurlijk ook naar beneden. Dit kon zo lekker in de weg liggen in de Bolk en is nu tijdelijk het voetenbankje van Marieke onder haar bureau.

Veel van informatie stond al op de site, maar er waren natuurlijk ook enkele nieuwtjes:

Geld zoeken
– Inmiddels hebben we 23 donateurs die samen €2000 hebben gegeven
– 1 bedrijf heeft €1500 gedoneerd (Scheepswijs)
– Zabawas en het Prins Bernhard Cultuurfonds dragen samen €10500 bij
– 2 lijfrenteschenkingen van samen €1750 per jaar
– De VVT geeft ongeveer €750

We willen iedereen die in geld of hulp bijdraagt heel erg bedanken!

Er is inmiddels veel geld binnen, maar er ontbreekt nog ongeveer €2000 aan inkomsten. Dit kunnen wij uit ons eigen vermogen halen, maar doen wij natuurlijk liever niet. Mocht u nog ideeën hebben om dit bedrag te vinden, of zelf willen bijdragen als persoon of bedrijf? Neem dan even contact met de Stichting op!

Mensen regelen
Gelukkig hebben we veel leden die willen bijdragen en een paar weken willen klussen in de zomer! Een aantal van hen willen zelfs kijken of ze dit kunnen gebruiken als stage voor hun opleiding. Wil jij ook meehelpen? Neem dan contact met ons op door een mailtje te sturen naar grootonderhoud@bu130.nl.

Week Wie
0 Diede, Emiel, Jelle
1 Diede, Emiel, Johan, Eduard, Kees, Pim, Marieke, Chris, Jelle, Tom
2 Diede, Emiel, Johan, Eduard, Kees, Pim, Marieke, Chris, Tom, Wouter
3 Diede, Emiel, Johan, Eduard, Kees
4 Diede, Emiel, Johan, Eduard, Kees

Weekend FeedbackFruits

Een leuk reactie van de huurders van 8-9 juni:

Wij zijn met onze TU Delft startup FeedbackFruits een weekendje gaan zeilen op de Trui met Wouter & Pim. Het was werkelijk super, iedereen vond het hartstikke mooi en heeft heerlijk genoten! Het was super weer, het is een prachtboot (respect voor al het onderhoud dat jullie elk jaar plegen!) en de bemanning was fantastisch jullie hebben ons een echt botter-zeil-ervaring gegeven waarvoor dank!

Heel veel succes!
Ewoud.

20130610 15

20130610 36

Stichting tot behoud van de BU130 wordt culturele ANBI

Zojuist ontving de Stichting tot behoud van de BU 130 een brief van de Belastingdienst dat wij zijn aangemerkt tot een culturele Algemeen Nut Beogende Instelling. De stichting was al langer een ANBI, maar heeft nu ook, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2013 het kenmerk cultureel gekregen. Het voordeel van dit kenmerk is dat 125% van de donatie’s kunnen worden afgetrokken van het inkomen voor de inkomstenbelasting. Meer informatie daarover staat op de website van de Belastingdienst en op bu130.nl/anbi.

Zelf schreef ik al eens een stukje over belastingtechnisch voordelig doneren in de Bulletalie van afgelopen april. Die Bulletalie is hier terug te lezen.

Meer kromhouten

Woensdag 8 mei zijn Johan en ik weer langs houthandel Van Dijk in Laren geweest om de rest van de inhouten uit te zoeken. Een tijdje terug hadden we drie extra mallen gemaakt, voor één nieuw inhout bleek nog voldoende hout op zolder te liggen dus met twee mallen in de trein togen we richting Laren. Eenmaal daar aangekomen hebben we een paar uur over de stapel hout geklommen om de juiste stukken hout uit te zoeken. Tevreden met de keuze lieten we een werknemer die erg handig is met een vorkheftruck de stukken eruit halen. Hieronder is een filmpje te zien van de laatste krommer die uit de stapel wordt getrokken:

Nog een foto van de eerste krommer die uit de stapel wordt gehaald:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een laatste keer de mallen op de krommers leggen bevestigd dat we de juiste stukken hebben:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Om onszelf tijdens de restauratie wat tijd te besparen laten we de krommers al op breedte zagen door een zagerij in Lienden. De stukken hout die aan weerszijden van het stuk voor het inhout overblijven zullen in platen van 84 en 53 mm worden gezaagd. De houthandel zal de krommers naar zagerij brengen en het plan is dat we zelf de gezaagde delen met een aanhanger ophalen en naar de helling in Elburg brengen.

Alle inhouten zijn nu uitgezocht en besteld, nu moeten we binnenkort alleen nog even naar de Almenum Houtcompagnie In Harlingen om een definitieve keuze te maken voor een plaat voor het vlakdeel.

Van dag tot dag

We zijn weer een stuk verder met plannen. En het project begint nu echt vorm te krijgen. Hieronder de dagplanning, waarvan het natuurlijk nog maar de vraag is of het zo gaat lopen. Elke plank is weer anders dus niet alle gangen en inhouten zullen even makkelijk gaan.

Ook is nu al het hout besteld. Eduard zal binnenkort meer vertellen over de avonturen tijdens het hout bestellen.

Dagplanning

Datum Wat
zaterdag 20 juli Helling op
maandag 22 juli Voorbereidingen
23 t/m 24 juli Kimgang
donderdag 25 juli Vlakdeel
26 t/m 27 juli Gang 2
dinsdag 30 juli Gang 3
woensdag 31 juli Gang 4
donderdag 1 augustus Inhout 1
vrijdag 2 augustus Inhout 2
zaterdag 3 augustus Inhout 3
maandag 5 augustus Inhout 4
6-7 augustus Breeuwen
7-8 augustus Verven, lijnolie en inruimen
8 augustus Helling af!

Vissen op Marken

Begin mei en mooi weer betekend 1 ding: tijd voor de Kenterschootrace! Met twee schippers, Marie-Louise en Joram, waarvan de eerste zelfs in de organisatie zat leek de winst eigenlijk al binnen. Zeker toen we in de wedstrijdmodus gingen: alle zeilen naar buiten, karabiners op de kluiver en de dirk en een rondje oefenen voordat de wedstrijd begon.

Wat een geweldig gezicht om een stel botters, zeeschouwen en lemsteraken rondjes te zien varen om zo goed mogelijk te starten. Blijkbaar waren we toch wat afgeleid want voor ons geen geweldige start. Snel werden de dobbers klaargezet om deze na de start snel in het water te gooien. Elke dobber die je op de terugweg weer opviste leverde korting op de gevaren tijd op.

Toen was het tijd om de Gouwzee af te varen, de dijk te ronden en ruime wind om een groene ton te varen. Johan ging mee op de LE44 met Obbe en Joeri en wees ons tijdens het langsvaren op iets bij het zwaard. Een gewicht van een dobber hadden we automatisch opgevist. Helaas ontbrak de houten drijver met nummer.

Na bijna in Hoorn te zijn geweest gingen we op zoek naar onze jonen. Het was even zoeken, maar toen die eenmaal gespot waren konden we 4 van de 5 dobbers in twee keer binnenhalen. De vijfde konden we helaas niet vinden. Naar de finish en kenterend eindigen. En dat met vlagen 7 Bft. Vandaag een vierde plaats!

’s Avonds was het tijd voor vis, veel vis. En hebben we gezellig gepraat met Erick Mulder die speciaal over was gevlogen. Daarna bier drinken in de kroeg met muziek en blufdobbelen.

Zondag minder wind en veel zeil. Van de organisatie moesten we een Man Overboord doen. Het spook van Moritz werd volgestopt met PET-flessen en een stootwil met gezichtje. Bij het hijsen van de ‘heinekenvlag’ mocht de man overboord en weer worden opgevist. Daarna was het tijd om de aap te zetten. Ik ben benieuwd of we daar nog mooie foto’s van krijgen, Hij stond in ieder geval geweldig.

Wederom kenterend finishen en daarna naar de prijsuitreiking. Met minder wind doet Trui het toch echt minder goed. Uiteindelijk hebben we een negende plaats behaald!

Nieuwe website

Trui is overgegaan op een nieuwe website. Doel van de nieuwe website is om meer het ‘bottergevoel’ te kunnen uiten. De wiki is nog steeds beschikbaar op http://www.bu130.nl/pmwiki/. Pagina’s die zich inmiddels op de nieuwe website bevinden worden automatisch doorgestuurd.

De nieuwe website kent het hippe concept ‘blog’. Als je een prachtig avontuur hebt gehad, dan horen wij daar graag van. Dat kan dan via ons blog. Registreren, inloggen en een artikel insturen kan via http://www.bu130.nl/wp-login.php. Iemand van de VVT of de stichting zal het bericht dan zo snel mogelijk publiceren.

Zachtebedrace 2013

Zaterdag 26 April t/m 29 April organiseert de stichting De Zachtebed Race. Een 72 uurs zeilmarathon voor zeilende visserschepen, zonder gebruik van motor en gps. Start en finish in Den Oever, punten verzamelen door aandoen van onder andere Ameland, Amsteldiep en Harlingen.

Voorbereiding voorschipsrestauratie in volle gang

Het klusseizoen is voorbij en het vaarseizoen is weer in volle gang en op een paar olielekjes bij de motor na heeft Trui het prima naar haar zin. De voorbereidingen van het groot onderhoud hebben we weer opgepakt en we maken er goede voortgang mee. We hebben een aantal subsidie aanvragen uitstaan en hopen hier binnenkort meer over te horen. Het aantal donaties dat is binnengekomen overtrof al onze verwachtingen, hartelijk dank daarvoor. Vandaag gaan Emiel en Johan bij de helling in Elburg kijken of deze geschikt is voor het onderhoud, het Zuiderzeemuseum gaat ‘m niet worden, omdat we daar geen lawaai mogen maken. Verder gaan we vrijdag 29 maart nog een paar mallen maken van een aantal inhouten, zodat we daar ook hout voor uit kunnen zoeken. Over de verdere voortgang van het groot onderhoud kun je hier lezen.

Mocht je zin hebben om binnenkort nog een te gaan varen: er is nog voldoende plaats op de inschrijflijsten. Het paasweekend en de aansluitende week gaat er op het wad gevaren worden en evenementen als de Pieperrace zitten er ook weer aan te komen.



© 2025 Stichting tot behoud van de BU 130 - Trui