Gisteravond gingen we de helling op dus was er geen tijd meer voor een blogstukje. Vandaag dus verslag van 2 dagen!
Maandag begon de dag met uitruimen van Trui. Alle kastjes, kisten, vlonders en matjes uit het vooronder moesten eruit. In de botterloods hebben we alles weg kunnen bovenop een kast en op 3 pallets. Het “klushok” hebben we ondertussen ook ruimer gemaakt door de spullen van de Elburgers wat efficiënter weg te stapelen en een deel van onze eigen spullen die we voorlopig niet nodig hebben ook in de botterloods te stallen. Op Trui hebben Kees en Pim zich (weer) ontfermt over het netjes weghalen van de schipperskooi (zodat we daarachter ook inhouten kunnen vervangen). Hopelijk lukt het om hem over een week of 3 weer netjes terug te zetten 😉 Ook de watertank en de rest van het naaivlak is eruit zodat we wat makkelijker bij het te vervangen pannenkoeksligger kunnen. Kees heeft ondertussen de motorbun schoongemaakt met Sucky, wat vervolgens aanleiding was voor het starten met het bonusklusje “motordeksel verbeteren” zodat die hopelijk weer waterdicht is na het onderhoud.
Johan is ’s middags op expeditie geweest naar watersportwinkel Deetman en daarna een jachtservice verderop op zoek naar een T-stukje voor de gasaansluiting (note to aankomend kluscom over x jaar: zet dit op je materiaallijst als je graag met de pitten van Trui buiten Trui wilt koken met je onderhoudsproject!)
Vervolgens op tijd weer naar de camping zodat we rond half 6 konden eten. Na de afwas direct weer terug naar Trui om te hellingen. Daarvoor kwamen er zo’n 5 elburgers langs om te helpen. Het idee is dat er binnenkort een 2e boot achter ons komt op dezelfde helling. Daarom lagen er stalen i-profielen op de hellingkarren zodat we daarmee Trui met een krik omhoog konden werken (en de karren er weer onder uit). Maar daardoor was het wel een boek gepruts om netjes op de kar te varen: de smalle balk moest natuurlijk wel precies onder ons zeilwerk terecht komen. Met veel getrek aan lijntjes, pikhaken en duwen aan bomen is het dan toch gelukt en konden we langzaam de helling op worden getrokken. Eenmaal boven moest Trui op bokjes worden gekrikt en de kar er weer onderuit gelaten. De i-profielen staken alleen dusdanig veel uit dat we niet bij het vlakdeel konden dat we willen vervangen.. de hellingmannetjes durfden het echter niet aan om Trui weer omhoog te krikken en op kleinere balken te zetten (niemand wil natuurlijk de schuldige zijn van het uit verband rukken van andermans botter ;-). Dus dat werd een klusje voor dinsdagochtend. Trui is gelukkig wel al mooi afgespoten en de kaarplaten eraf geschroefd. Vlak voor het “landings”pils op de helling is alleen Pim ongelukkig van onze gangdelen afgestapt en heeft daarbij zijn enkel verzwikt 🙁 de instant coldpack in de ehbokoffer van Trui heeft zijn dienst weer bewezen. Alleen binnenkort nog weer een nieuwe tikken voor hopelijk geen volgend slachtoffer.
Vandaag begon de morgen weer om 9 uur (oke, iets later) op de helling. Samen met timmerman Cees hebben we Trui op de juiste manier op andere bokjes gezet zodat we wel bij ons vlakdeel kunnen. Daarna hebben we een tent geknutseld zodat we vervolgens lekker in de schaduw aan de slag konden met doppen tikken in de schaduw. De 1e gang is er na veel doppen zoeken en bouten eruit draaien eruit! Daar hebben we allemaal leuke foto’s van (net als van het hellingen trouwens), maar die staan op de camera die op de helling ligt. Misschien denken we er morgen aan om die wel mee naar de camping te nemen zodat jullie ook wat kunnen zien van ons mooie werk!
Het aangrenzend vlakdeel is er ook bijna uit. We hebben er al een stuk van afgebroken, en een ander deel zit nu alleen nog vast met 2 draadeindes door de zwaardbolder en een verstopte bout onder de bun. Het was alweer kwart voor 7 inmiddels, dus tijd om naar de camping te gaan waar Jelle al lekker had gekookt voor ons. Morgen nog wat geweld uitoefenen en dan wil de plank er vast uit! Daarna komt het volgende klusje: het pannenkoeksligger eruit werken zonder het vlak te slopen. Als het goed is, is Wim er dan ook zodat hij ondertussen aan de slag kan met het maken van het vlakdeel.
Tot morgenavond!
Ohja, Wiebe, is sinds vanmiddag ook aan de klusploeg toegevoegd, dus we zijn nu met z’n zessen!