We hebben vandaag extreem hard geklust om de boot op tijd te water te laten. Om acht uur stipt waren we op de helling (zoals alle andere dagen), waar Ivor de boot een stuk omhoog had gezet. Half twee de kar op, drie uur te water was de afspraak.
Voor die tijd moesten nog wel alle naden in de romp worden aangeslagen en afgetixt. Zo heb ik zelf een ochtend onder de boot liggend naden aangeslagen, samen met Diede. Ook na 9 weken op de kant komt er op sommige plaatsen nog steeds vocht uit de naden gespetterd. Op stuurboord moest er ook nog een stuk op nieuw gebreeuwd worden. Het blij op de slechte stuurboord gang zat er gelukkig nog goed op. Isabel heeft op de schrale plekken nog bottomcoat aangebracht, het meeste zit op de boot…
Verder moest er nog veel worden afgewerkt. Zoals het afslaan en schaven van alle doppen buiten boord.
Isabel heeft een ware haat-liefde-verhouding ontwikkeld jegens de voorbolders, die tot op de millimeter in de juiste vorm zijn gebracht.
Terwijl de kar in gereedheid werd gebracht voor transport zijn alle houtkrullen nog van boorde verwijderd. Een stofzuigklusje met Super Sukki van een paar uur, uitgevoerd door Nick.
Het is toch spannend om die 16 ton eikenhout in beweging te zien komen. Eerst nog een stukje verder omhoog om op de kar te landen en daarna een stukje over de weg naar de botenkraan. Dit alles zeer zorgvuldig uitgevoerd door Ivor.
Het uur van de waarheid was aangebroken, Trui moest weer te water. Maar zou ze ook blijven drijven? Doembeelden over spuiters, fonteinen en watervallen dienden zich al op. Hoewel er hier en daar wat water door naden en kieren loopt valt het lekken wel mee. Hopelijk trekt een en ander nog dicht en tot die tijd houdt Harry de wacht over de dompelpomp.
Omdat we naast de waterslang lagen kon de watertank ook wel vol. Helaas klonk daarna het geluid van regen uit het vooronder. De tank afsluiter aan de onderkant bleek lek. Dus heb ik mij onder de tankt gewurmd en de kogelkraan van nieuwe teflontape voorzien. Meer nattigheid binnen hebben we niet nodig.
Ook vanavond is er nog hard doorgewerkt, zo zijn alle ontbrekende doppen gemaakt en ingeplakt en zijn alle nieuwe onderdelen in de lijnolie gezet.
Hopelijk hebben we morgen nog een beetje energie over, want de mast en de zwaarden moeten er nog op en alle inventaris er nog in.
Jaaaa, weer in het water na 9 weken onderhoud. Geweldig gedaan iedereen!!