Vijf jaar nadat we het voorschip aan bakboord hebben aangepakt, wordt het tijd om ook het stuurboord voorschip onder handen te nemen. Het hout is aan het eind van zijn levensduur: langzaam verschijnen er steeds meer plaatjes koper op stukken die zo zwak of beschadigd zijn dat we ze niet meer helemaal vertrouwen. Daarom gaan we deze zomer hard aan de slag om het moment dat we op de bodem van het IJsselmeer of Markerhaventje liggen voor te zijn!
Wat gaan we doen?
Allereerst gaan we een stuk van het vlak (de onderkant van de boot) vervangen. Vervolgens zullen we van onder naar boven de aansluitende vijf gangen vernieuwen: dit zijn de rondgevormde planken die de zijkant van de boot vormen. Deze gangen zitten vast aan spanten, dwarsverbindingen die fungeren als een skelet waar de huid aan vast zit. Of deze spanten nog goed zijn, is pas echt goed te zien als we de oude gangen hebben losgehaald. We weten al wel dat we een aantal delen gaan vervangen waaronder de pannenkoeksligger die in 2013 al rot bleek te zijn. Deze ligger loopt van bakboord naar stuurboord door het vooronder van de boot en kan er alleen in of uit als de zijkant van de boot open is. Verder mist er aan stuurboord een inhout wat er oorspronkelijk wel hoort en zijn er nog twee vreemdgevormde dan wel vrij dunne inhouten, waar we ook wat aan willen doen.
Het onderhoud zal voor een redelijk deel een spiegelbeeld zijn van het groot onderhoud in 2013 waarover we een blog hebben bijgehouden. Goed leesvoer om een idee te krijgen van wat het project precies inhoudt. Dit jaar stuurboord in plaats van bakboord!
Gaaf! Kan ik helpen?
Van 1 t/m 28 juli staan we op de helling in Elburg. Samen met scheepstimmerman Wim Mendelts en zo veel mogelijk vrijwilligers gaan we aan de slag. Iedereen is welkom om bijvoorbeeld een dagje, een weekje of de hele periode te komen helpen. Voor klussers regelen we ontbijt, lunch en overnachting. Je krijgt dus eigenlijk voor je inspanning een volledig verzorgde vakantie terug. Inschrijven kan via secretaris@bu130.nl. Heb je reuma, een oude rug of ga je een maand op vakantie naar Hawaii? Behalve klushulp hebben we ook nog geld nodig om ons onderhoud te realiseren, dus:
Sponsors gezocht!
Om ons groot onderhoud te bekostingen proberen we zo veel mogelijk zelf te doen met behulp van vrijwilligers om kosten te besparen. Verder zijn wij voor ons onderhoud afhankelijk van vaarinkomsten en donaties. Omdat we vooral met studenten varen die geen zakken met geld kunnen inleggen voor een weekendje weg, kunnen we hier niet al onze projecten mee bekostigen. Wil je dus helpen om de mooiste Botter van Nederland in goede staat te houden, denk dan eens na over het doen van een donatie!
De Stichting tot behoud van de BU130 is sinds 1 januari 2013 gekenmerkt als culturele ANBI. Het voordeel van dit kenmerk is dat 125% van de donaties kunnen worden afgetrokken van je inkomen voor de inkomstenbelasting.
Als bedrijf de Trui sponsoren? We kunnen een divers scala aan sponsoringsmogelijkheden bieden. Informeer eens bij bestuur@bu130.nl naar de mogelijkheden.
Blog
Wil je weten wat we al gedaan hebben, hoe leuk het meehelpen aan een groot onderhoud wel niet is en wat we binnenkort gaan doen? We houden een blog bij met alle voorbereidingen van het groot onderhoud en tijdens het klussen zelf proberen we elke dag een update te sturen. De blog vind je hier!
Is de boot hierna af?
De boot is nooit af! Over ongeveer 2 jaar staat het volgende grote onderhoudsproject al op de planning. Dan gaan we de boordrand en het boeisel vervangen. Hier is vorig jaar hout voor gekocht, wat inmiddels ligt te drogen om in optimale staat in de boot te kunnen worden geschroefd. Tot die tijd varen we met blik op de boordrand, wat we deze winter hebben aangebracht om de huidige boordrand nog zo goed mogelijk te conserveren.